Trwa akcja PRĘDKOŚĆ! Stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym
Grodziscy policjanci z Ogniwa Ruchu Drogowego informują, że w dniach 19 – 24 marca br. na terenie całej wielkopolski odbędą się działania kontrolno – prewencyjne skierowane na eliminowanie negatywnych zachowań uczestników ruchu drogowego pod kryptonimem „PRĘDKOŚĆ”. Przedstawiamy stan bezpieczeństwa na drogach powiatu grodziskiego oraz całego województwa wielkopolskiego.
W tych dniach policjanci będą prowadzili wzmożone kontrole prędkości na terenie powiatu grodziskiego, których będzie obowiązywać zasada „zero tolerancji”.
Celem tych działań w szczególności będzie eliminowanie zachowań uczestników ruchu takich jak:
- przekraczanie dopuszczalnej prędkości jazdy w obszarze zabudowanym jak i poza nim,
- nieprawidłowe parkowanie w rejonach przejść dla pieszych,
- nieudzielanie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych,
- nieprawidłowe poruszanie się pieszych po drodze, nieużywanie elementów odblaskowych oraz odpowiedniego oświetlenia przy rowerach,
- niekorzystanie z pasów bezpieczeństwa podczas jazdy oraz brak urządzeń ochronnych.
ANALIZA STANU BEZPIECZEŃSTWA NA DROGACH POWIATU GRODZISKIEGO W LATACH 2013 - 2016 |
|||||||
|
|
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
||
Liczba wypadków |
25 |
24 |
21 |
21 |
|||
Liczba ofiar |
32 |
35 |
22 |
23 |
|||
Liczba zabitych |
6 |
6 |
2 |
4 |
|||
Liczba rannych |
26 |
29 |
20 |
20 |
|||
Liczba kolizji |
225 |
240 |
242 |
293 |
|||
Suma zdarzeń |
250 |
264 |
263 |
314 |
Jedną z najczęstszych przyczyn powodujących wypadki drogowe lub kolizje na terenie powiatu grodziskiego było przekraczanie dozwolonej prędkości. Tylko w 2016 roku odnotowano aż 101 zdarzeń spowodowanych tą przyczyną.
LICZBA ZDARZEŃ DROGOWYCH W POWIECIE GRODZISKIM Z PODZIAŁEM NA GMINY
Gmina |
Wypadki |
kolizje |
Rok 2016 |
Rok 2015 |
||
liczba |
zabici |
ranni |
||||
Grodzisk Wlkp |
9 |
2 |
9 |
117 |
126 |
102 |
Rakoniewice |
6 |
1 |
6 |
92 |
98 |
87 |
Wielichowo |
1 |
0 |
1 |
32 |
33 |
30 |
Kamieniec |
2 |
1 |
1 |
31 |
33 |
33 |
Granowo |
3 |
0 |
3 |
21 |
24 |
32 |
- PRĘDKOŚĆ ZABIJA NA DROGACH !
STAN BEZPIECZEŃSTWA W RUCHU DROGOWYM W WIELKOPOLSCE W LATACH 2012 – 2016
W 2016 roku na drogach woj. wielkopolskiego zaistniało 36.758 zdarzeń drogowych, w tym 2.304 wypadki, w których 249 osób poniosło śmierć, a 2.669 doznało obrażeń ciała. Policji zgłoszono 34.454 kolizje drogowe.
W porównaniu z rokiem 2015 r. nastąpił wzrost liczby:
- wypadków drogowych o 110 tj. 5,0 %,
- osób zabitych o 4 tj. 1,6 %,
- osób rannych o 149 tj. 5,9 %,
- kolizji drogowych o 4.896 tj. 16,5%.
Zdecydowaną większość zdarzeń drogowych spowodowali kierujący pojazdami – 84,2 %.
W 2016 roku w Wielkopolsce odnotowano 2.013 wypadków z winy kierujących, w których 201 osób zginęło, a 2.367 zostało rannych; zgłoszono również 28.942 kolizje drogowe.
Od lat, jedną z głównych przyczyn tragicznych w skutkach wypadków drogowych obok nieustąpienia pierwszeństwa przejazdu jest
PRĘDKOŚĆ I ZACHOWANIA ZWIĄZANE Z PRĘDKOŚCIĄ:
- niedostosowanie prędkości do warunków ruchu,
- niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami,
- gwałtowne hamowanie.
Przyczyny zdarzeń drogowych z winy kierującego:
PRZYCZYNY |
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
Kolizje |
||||
2015 |
2016 |
2015 |
2016 |
2015 |
2016 |
2015 |
2016 |
|
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu |
421 |
439 |
59 |
65 |
567 |
554 |
4133 |
5244 |
Niezachowanie bezp. Odległości między pojazdami |
115 |
132 |
5 |
4 |
148 |
173 |
4432 |
5243 |
Gwałtowne hamowanie |
8 |
8 |
0 |
0 |
10 |
9 |
69 |
57 |
Wykroczenia spowodowane niedostosowaniem prędkości do warunków ruchu, niezachowaniem bezpiecznej odległości między pojazdami i gwałtownym hamowaniem stanowiły w 2016 roku odpowiednio:
- 28,8 % wypadków drogowych spowodowanych przez kierujących,
- 34,3 % osób zabitych w wypadkach spowodowanych przez kierujących,
- 31,1 % osób zabitych w wypadkach spowodowanych przez kierujących,
- 36,4 % kolizji drogowych spowodowanych przez kierujących.
Bardzo niepokojącym zjawiskiem, niekorzystnie wpływającym na stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym w województwie wielkopolskim, jest wzrost udziału „prędkości” jako głównej przyczyny postawania wypadków w porównaniu do roku 2015.
- RODZAJE ZDARZEŃ DROGOWYCH SPOWODOWANYCH „PRĘDKOŚCIĄ”
Niektóre rodzaje zdarzeń drogowych, gdzie główną przyczyną było niedostosowanie prędkości jazdy:
|
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
Kolizje |
|
PRĘDKOŚĆ |
wywrócenie się pojazdu |
73 |
7 |
129 |
403 |
najechanie na drzewo |
58 |
26 |
109 |
139 |
|
zderzenie pojazdów tylne |
45 |
2 |
109 |
1020 |
|
zderzenie pojazdów czołowe |
29 |
14 |
97 |
134 |
|
zderzenie pojazdów boczne |
22 |
6 |
51 |
292 |
|
najechanie na słup, znak |
13 |
2 |
28 |
268 |
|
najechanie na barierę ochronną |
8 |
2 |
8 |
257 |
|
najechanie na pieszego |
7 |
3 |
14 |
7 |
|
najechanie na unieruchomiony pojazd |
5 |
2 |
6 |
129 |
- RODZAJE POJAZDÓW, KTÓRYCH KIERUJĄCY BYLI SPRAWCAMI ZDARZEŃ DROGOWYCH SPOWODOWANYCH „PRĘDKOŚCIĄ"
Niektóre rodzaje pojazdów, których kierujący spowodowali zdarzenia drogowe, gdzie główną przyczyną było niedostosowanie prędkości jazdy:
|
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
Kolizje |
|
RODZAJ POJAZDU SPRAWCY |
samochód osobowy |
351 |
55 |
470 |
4375 |
motocykl |
33 |
7 |
31 |
102 |
|
motorower |
19 |
1 |
21 |
58 |
|
samochód ciężarowy |
34 |
2 |
46 |
547 |
- WIEK SPRAWCÓW ZDARZEŃ DROGOWYCH SPOWODOWANYCH „PRĘDKOŚCIĄ”
Najliczniejszą grupą wiekową sprawców zdarzeń drogowych, gdzie główną przyczyną było niedostosowanie prędkości jazdy są osoby młode,
w wieku 18-35 lat:
|
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
Kolizje |
|
WIEK SPRAWCY |
18 lat |
35 |
3 |
54 |
202 |
19 lat |
18 |
2 |
22 |
219 |
|
20 lat |
26 |
1 |
37 |
248 |
|
21 lat |
21 |
3 |
24 |
201 |
|
22 lat |
14 |
7 |
24 |
229 |
|
23 lat |
20 |
2 |
26 |
190 |
|
24 lat |
19 |
4 |
21 |
187 |
|
25 lat |
16 |
1 |
27 |
199 |
|
26 lat |
13 |
3 |
13 |
139 |
|
27 lat |
20 |
5 |
42 |
149 |
|
28 lat |
18 |
1 |
25 |
165 |
|
29 lat |
11 |
2 |
9 |
156 |
|
30 lat |
12 |
2 |
14 |
157 |
|
31 lat |
11 |
2 |
12 |
141 |
|
32 lat |
14 |
1 |
17 |
150 |
|
33 lat |
7 |
2 |
5 |
139 |
|
34 lat |
10 |
1 |
11 |
133 |
|
35 lat |
10 |
2 |
14 |
97 |
- SZYBCIEJ ZAWSZE OZNACZA NIEBEZPIECZNIEJ !
Powyżej przytoczone zostały dane statystyczne zdarzeń drogowych, gdzie główną przyczyną była „prędkość”. Z całą pewnością „prędkość” miała swój niekorzystny udział w większości zdarzeń drogowych zaistniałych na terenie Wielkopolski.
Większa prędkość jazdy to:
- gorsza obserwacja drogi,
- zawężenie pola widzenia,
- zbyt późne zauważenie przeszkody (stojącego pojazdy, pieszego, wyrwy w nawierzchni drogi, itp.),
- mniej czasu na reakcję,
- podejmowanie szybko niewłaściwych decyzji o wykonaniu manewrów, np. wyprzedzania, skrętu, itp.
- wydłużenie drogi hamowania i drogi zatrzymania,
ROZPĘDZIĆ JEST ŁATWO – ZATRZYMAĆ JUŻ NIE.