,,Bezpieczeństwo w Internecie
,,Bezpieczeństwo w Internecie”.
Grodzisk Wlkp. woj. wielkopolskiego.
Największym wyzwaniem dla człowieka w trzecim tysiącleciu są technologie informatyczne. W Polsce co czwarta rodzina posiada komputer. Informatyka coraz bardziej wkracza w nasze życie, a komputery znajdują zastosowanie w różnych elementach aktywności człowieka. Grodziscy policjanci wychodząc naprzeciw zagrożeniom płynącym z Internetu wraz z dyrekcja szkoły Podstawowej w Kamieńcu zorganizowali spotkanie o charakterze szkoleniowym dla rodziców.
Policjanci realizujący programy prewencyjne w tym program prewencyjno – edukacyjny „Bezpieczna Szkoła” na spotkaniu z rodzicami uczniów Szkoły Podstawowej w Kamieńcu zwracali uwagę, na Internet, którego zaletą jest nieprzerwana praca w sieci, możliwość korzystania z niego w dowolnych porach, praca w tempie dostosowanym do potrzeb i indywidualnych możliwości każdej osoby. Policjanci wskazywali rodzicom, że Internet możemy wykorzystywać jako narzędzie wspierające proces kształcenia w zorganizowanych formach uczenia się, jak i w samokształceniu. Jednak mimo wielu zalet niesie on również pewne zagrożenia, szczególnie dla najmłodszych jego użytkowników.
,,Nigdy nie wiadomo, kto jest po drugiej stronie” – to hasło obrazuje problem kontaktowania się i przekazywania informacji nieznajomym, często wykorzystujących je w złych intencjach. Dzieci korzystające z sieci komputerowej narażone są również na kontakt z niebezpiecznymi treściami, których w Internecie nie brak. Nieograniczony dostęp do sieci to okazja do wszelkiego rodzaju reklamy oraz propagowania informacji sprzecznych z ogólnie przyjętymi normami wychowania. Uczniowie coraz częściej korzystają z zasobów Internetu. Toteż konieczna jest edukacja dzieci jak i rodziców, która ma celu uświadomienie im zagrożeń i przekazanie zasad bezpiecznego korzystania z sieci.
W tym celu grodziscy policjanci przedstawili rodzicom niżej wymienione cele, których wdrożenie pozwoli im uchronić ich pociechy przed zagrożeniami.
Zapoznanie dzieci z zagrożeniami związanymi z korzystaniem z Internetu.
Zapoznanie dzieci z zagrożeniami związanymi z korzystaniem z Internetu.
Zapoznanie dzieci z zagrożeniami związanymi z korzystaniem z Internetu.Wyrabianie umiejętności rozpoznawania zagrożeń oraz przeciwdziałania im.
Wyrabianie umiejętności klasyfikowania i wartościowania wiadomości zdobytych w Internecie.
Uświadamianie korzyści wypływających z właściwego korzystania z sieci.
Samokształcenie rodziców jako element dostrzegania powszechności w treściach szkodliwych zamieszczonych na stronach internetowych.
Przedstawienie rodzajów zagrożeń, jakie niesie ze sobą korzystanie z Internetu (uzależnienie od Internetu i gier komputerowych, kontakt z osobami niebezpiecznymi, dostęp do treści sprzecznych z normami wychowania, nieumiejętność odróżniania rzeczywistości wirtualnej od świata realnego, przestępczość, nieuczciwość).
Zwrócenie uwagi na sposoby kontrolowania i ograniczania dostępu dziecka do wybranych, niepożądanych treści.
Zagrożenia czyhające szczególnie na dzieci i młodzież w sieci są coraz większe i nie da się uchronić je przed nimi stosując tylko programy blokujące dostęp (np. darmowy dla szkół i placówek edukacyjnych „Beniamin”) do stron z pornografią itp. Na niewiele zda się również blokada portów, komunikatorów czy pewnych usług w szkolnych sieciach.
Działania te, pozornie zapewniające nam spokój w szkolnych pracowniach ,czy w domu jeżeli nie zostaną poparte solidną wiedzą przekazaną dzieciom, a dotyczącą zagrożeń w sieci spowodują, iż pozbawieni opieki rodzica w domu, czy w miejscach w których blokad takich nie ma, będą oni próbować „testować” to czego w szkole lub w domu zrobić nie mogą.
Policjanci informowali rodziców, że wielką rolę edukacyjną może odegrać również uświadomienie dzieciom, iż mimo pozorów nie są anonimowymi użytkownikami Internetu i że w każdej chwili można stosunkowo łatwo zidentyfikować, odtworzyć strony przez nich odwiedzane, ustalić adres użytkownika wysyłającego w sieci informacje itp. Uczenie odpowiedzialności i uświadomienie problemów jakie mogą wyniknąć z „niefrasobliwego buszowania w sieci” jest bardzo ważne, jeżeli nie najważniejsze w tym procesie. A pokaz „kontrolowanego” zawirusowania komputera w domu czy w pracowni szkolnej, po którym zupełnie przestaje on działać i nie daje się uruchomić może skutecznie zapobiec nieodpowiedzialnym zachowaniom uczniów w czasie gdy korzystają z sieci bez nadzoru np. w domu.