Aktualności

Mieszkańcy powiatu grodziskiego zostali oszukani

Data publikacji 15.05.2024

Kobieta była przekonana, że ktoś próbuję zaciągnąć na nią kredyt, aby zabezpieczyć środki z konta, musi podać kod BLIK do przelewu pozostałych pieniędzy na inne bezpieczne konto. Straciła blisko 13 tysięcy złotych. Mężczyzna chciał zainwestować w akcję firmy, stracił ponad 50 tysięcy.


Mężczyzna z powiatu grodziskiego chciał zainwestować w akcję spółki, wypełnił wniosek wskazując swoje dane oraz numer kontaktowy. W krótkim czasie skontaktowała się z nim kobieta, która opisała proces inwestycji. W kolejnych dniach skontaktowała się z nim inna kobieta, która przkonała go, aby zainstalował na komputerze oraz telefonie aplikację AnyDysk tzw. zdalny pulpit. W celu zwiększenia zysków z inwestycji, mężczyzna został namówiony na zaciągnięcie kredytu, co uczynił. Łącznie zgłaszający stracił ponad 50 tysięcy złotych.

Ostrzegamy i apelujemy o zachowanie ostrożności i rozsądku przy tego typu transakcjach. Wiele osób skuszonych szybkim zarobkiem dużych pieniędzy, zapomina o podstawowych zasadach bezpieczeństwa.


Metodą „na BLIK -a ” została oszukana mieszkanka powiatu grodziskiego. Z relacji wynikało, że w trakcie rozmowy telefonicznej, fałszywy pracownik banku poinformował ją o tym że przestępcy próbują zaciągnąć na nią kredyt. By zabezpieczyć środki z konta, musi podać kod BLIK do przelewu pozostałych pieniędzy na inne bezpieczne konto. Nieświadoma rozmówczyni wykonywała wszystkie polecenia konsultanta bankowego, za którego podszył się przestępca. W ten sposób z konta zniknęlo blisko 13 tysięcy złotych.

Schemat działania oszustów jest zazwyczaj bardzo podobny i związany nie tylko z rozmowami telefonicznymi, w których przestępcy podszywają się pod pracowników banków. Często dochodzi do włamań na konto portali społecznościowych i ich przejęcia. Kolejny raz przestrzegamy, aby nie podawać wygenerowanego kodu Blik bez odpowiedniego potwierdzenia. W takiej sytuacji należy każdorazowo zakończyć rozmowę i samemu skontaktować się ze swoim bankiem, jeśli nie osobiście to telefonicznie.

Pamietaj!
⦁        nie  przesyłaj skanów swojego dowodu osobistego obcym osobom,
⦁        nie instaluj oprogramowania, które zalecają Ci rozmówcy/analitycy rynku;
⦁        nigdy nie podejmuj decyzji pod wpływem chwili, zastanów się i nie ulegaj presji;
⦁        nie daj skusić się pozornie atrakcyjnymi ofertami ani wysokimi zarobkami;
⦁        nigdy nie klikaj w nieznane linki;
⦁        nie instaluj nieznanych aplikacji w telefonie ani innych urządzeniach, na których obsługujesz swoją bankowość internetową;
⦁        nie udostępniaj danych, zwłaszcza informacji dotyczących płatności kartą bankomatową, nie podawaj haseł, pinów, ani kodów dostępu;
⦁        unikaj podawania swoich prywatnych danych, które służą nam do logowania się w Internecie
⦁        jeśli nie jesteś czegoś pewny lub coś budzi Twój wątpliwości zrezygnuj z wykonania transakcji,
⦁    nie podawaj kodu BLIK bez potwierdzenia czy faktycznie twój bliski potrzebuje pieniędzy,
⦁    zadzwoń do banku, zweryfikuj uzyskaną informację.

 

 

Powrót na górę strony